Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Zobacz szczegóły.
 opracowania lektur, opracowania wierszy, motywy literackie, epoki literackie, streszczenia, problematyka, bohaterowie lektur, wypracowania, analizy i interpretacje wierszy
LekcjaPolskiego.pl » Romantyzm » Juliusz Słowacki » Grób Agamemnona

Grób Agamemnona

Utwór Grób Agamemnona składa się aż z 21 sześciowersowych zwrotek, zorganizowanych w sekwencje rymów końcowych ababcc.

Dzieło to jest przykładem liryki bezpośredniej – wypowiada się w nim podmiot ujawniający się w pierwszej osobie liczby pojedynczej (mężczyzna zwiedzający grób). Poprzez apostrofy, np. skierowane do Polski, można rozpatrywać ten utwór także w kategoriach liryki zwrotu do adresata.

Inspirację Juliusza Słowackiego do napisania niniejszego wiersza stanowiła podróż do Grecji, podczas której miał on okazję zwiedzić m.in. ruiny starożytnych Myken. Oprócz tego na genezę utworu składa się fascynacja poety kulturą antyczną i znajomość Iliady Homera – w tym dziele jest wiele nawiązań do mitologii, ale też do historii Grecji. Wieszcz metaforycznie przedstawia los Polski, zestawiając go z przeszłością starożytnych Greków. Odnajduje podobieństwo między klęską powstania listopadowego a przegraną greckich żołnierzy z Macedończykami w 338 roku przed Chrystusem. W całość wpleciony jest motyw poety, jego roli oraz funkcji poezji (a zatem Grób Agamemnona wpisuje się także w nurt liryki autotematycznej). Utwór ma charakter głęboko refleksyjny – Słowacki zastanawia się nad przyczyną pozostawania Polski pod zaborami i eksponuje swoje zaangażowanie w sprawy ukochanego kraju.

Utwór pod względem tematyki można podzielić na dwie części – w pierwszej znajdują się przemyślenia na temat twórczości poetyckiej, do której przyczynkiem staje się oglądanie grobowca antycznego bohatera, króla Agamemnona. Drugą część stanowią rozważania o Polsce i działaniach Polaków – są to słowa zarówno krytyczne, oceniające, jak i przedstawiające wizję niepodległego państwa.

1 2 3 4 5 6 7
Jak oceniasz przeczytane opracowanie? Wyraź swoją opinię!
Autor opracowania: Aleksandra Smusz

Polub stronę LekcjaPolskiego.pl na FaceBooku i polecaj ją znajomym!

Dodaj swoją opinię:

Nie dodano jeszcze opinii. Czekamy na Twój głos!

LekcjaPolskiego.pl – opracowania lektur, opracowania wierszy, epoki literackie, streszczenia lektur, problematyka, bohaterowie, wypracowania, analizy i interpretacje wierszy

Reklama | Kontakt | Polityka prywatności
Realizacja: Zdzislowicz.pl - Strony WWW