Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Zobacz szczegóły.
 opracowania lektur, opracowania wierszy, motywy literackie, epoki literackie, streszczenia, problematyka, bohaterowie lektur, wypracowania, analizy i interpretacje wierszy
LekcjaPolskiego.pl » Romantyzm » Juliusz Słowacki » Rozmowa z piramidami

Rozmowa z piramidami

Rozmowa z piramidami to jeden nostalgicznych wierszy Juliusza Słowackiego, który podejmuje tematykę patriotyczną. Jak zawsze, poeta odnajduje podobieństwo między historią świata a sytuacją współczesnej mu Polski, a także wplata w utwór elementy autobiograficzne.

Wiersz powstał pod wpływem romantycznej podróży Słowackiego na Wschód i jego zachwytu nad piramidą Cheopsa, uznawaną za jeden z siedmiu cudów świata. Poeta w 1836 roku odwiedził m.in. Grecję i Egipt. Wiersz Rozmowa z piramidami jest wyrazem refleksji Słowackiego, które wywołała w nim wędrówka na szczyt piramidy i oglądanie jej wnętrza. Geneza tego utworu jest więc analogiczna do genezy Grobu Agamemnona. Istotna informacja, która nie jest zawarta w tekście wiersza, to fakt, że na szczycie budowli Słowacki odczytał następujące zdanie, zapisane w języku polskim: „Przekażcie wiekom pamiętny dzień 29 listopada 1830”, upamiętniające datę rozpoczęcia powstania listopadowego.

 

Liryczny dialog z upersonifikowanymi piramidami składa się z pięciu strof, niemal w całości paralelnych składniowo. Każda z części jest ośmiowersowa. Cztery pierwsze zwrotki rozpoczynają się od rozbudowanych pytań, wypełniających sześć wersów, które podmiot liryczny zadaje piramidom. Dwa ostatnie wersy to każdorazowo odpowiedź starożytnych budowli. Końcowa strofa różni się od pozostałych jedynie tym, że tylko cztery początkowe wersy zajmuje pytanie podróżnego, a cztery finalne to finalne wypowiedź piramid.

Utwór jest bardzo rytmiczny. Rymy układają się według następującej sekwencji: abba ccdd. Wszystko to buduje melodię utworu.

1 2 3 4 5
Jak oceniasz przeczytane opracowanie? Wyraź swoją opinię!
Autor opracowania: Aleksandra Smusz

Polub stronę LekcjaPolskiego.pl na FaceBooku i polecaj ją znajomym!

Dodaj swoją opinię:

Swietne, bardzo mi pomoglo, wielkie dzieki!

20.01.2016 r., IP: 78.102.119.186 sloneczko007

LekcjaPolskiego.pl – opracowania lektur, opracowania wierszy, epoki literackie, streszczenia lektur, problematyka, bohaterowie, wypracowania, analizy i interpretacje wierszy

Reklama | Kontakt | Polityka prywatności
Realizacja: Zdzislowicz.pl - Strony WWW