Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Zobacz szczegóły.
 opracowania lektur, opracowania wierszy, motywy literackie, epoki literackie, streszczenia, problematyka, bohaterowie lektur, wypracowania, analizy i interpretacje wierszy
LekcjaPolskiego.pl » Barok » Molier » Skąpiec
Molier - najważniejsze informacje o autorze
Molier, właściwie Jean Baptiste Poquelin (ur. 15 stycznia 1622 w Paryżu, zm. 17 lutego 1673), najwybitniejszy komediopisarz francuski, aktor, dyrektor teatru.  Z pochodzenia był mieszczaninem. Ukończył studia prawnicze, jednak nie pracował w zawodzie. W 1643 r. wraz z Magdaleną Bejart zało... (pozostało znaków: 2789)
Skąpiec - informacje wstępne o utworze
Czas powstania i pierwszego wystawienia na scenie: 1668 rok. Epoka: barok (klasycyzm francuski). Rodzaj: dramat. Gatunek: komedia charakterów (w pięciu aktach). Czas i miejsce akcji: druga połowa XVII w., Paryż, dom Harpagona. Dokładny czas rozgrywanych wydarzeń nie jest podany, co podkreśl... (pozostało znaków: 717)
Aulularia Plauta jako inspiracja Moliera do napisania Skąpca
Molier, pisząc Skąpca, inspirował się niedokończoną łacińską komedią rzymskiego dramaturga Plauta z II w. p.n.e. pt. Aulularia. Aulularia to historia Eukaliona, starego skąpca, dla którego najważniejszy jest posiadany skarb – znaleziona przez niego szkatułka ze złotem. Wszystkie plany... (pozostało znaków: 1352)
Kompozycja
Skąpiec to komedia w pięciu aktach napisana prozą. Molier zgodnie z zasadami swojej epoki nawiązuje do klasycyzmu, przestrzegając zasad jedności miejsca i czasu. W utworze brak jednak jedności akcji, gdyż ma ona charakter wielowątkowy. Uwagę zwraca wątek główny, związany ze skąpstwem tytuło... (pozostało znaków: 1320)
Plan wydarzeń
AKT I 1. Rozmowa Elizy z Walerym na temat ich potajemnego związku oraz obawy dziewczyny dotyczące uczuć ukochanego i surowości ojca. 2. Deklaracja Walerego, który chce użyć podstępu i manipulacji w celu przekonania Harpagona do jego i Elizy planów małżeńskich. 3. Kleant w rozmowie z... (pozostało znaków: 2221)
Streszczenie krótkie
AKT I Komedię otwiera rozmowa Elizy z Walerym na temat ich potajemnego związku. Dziewczyna obawia się niestałości uczuć ukochanego. Martwi ją to, że młodzieniec może okazać się nieszczery w swoich intencjach, podczas gdy ona bezgranicznie mu ufa i zawierza mu swoją przyszłość:    &nb... (pozostało znaków: 6312)
Streszczenie szczegółowe
AKT I   Scena I: Walery, Eliza. Eliza i się z Walerym swoimi obawami o stałość jego uczuć: W słowach wszyscy mężczyźni podobni są do siebie; czyny dopiero odsłaniają różnice. Adorator zapewnia ją jednak o dozgonnej miłości. Z rozmowy wynika także, że uratował on dziewczynę przed utonię... (pozostało znaków: 21265)
Skąpiec jako utwór o niewłaściwym stosunku do pieniędzy
Całą komedię Moliera można określić mianem studium skąpstwa. Przesadna oszczędność to dominująca cecha głównego bohatera. Harpagon, człowiek zamożny, robi wszystko, by wydawać jak najmniej pieniędzy. Skąpstwo bohatera dotyczy jednak nie tylko jego własnych potrzeb, gdyż tego samego wymaga o... (pozostało znaków: 6024)
Obyczaje w czasach Moliera
Molier żył i tworzył w przełomowym dla Francji i Europy XVII wieku. Był to z jednej strony czas walki o „rząd dusz” potężnego wówczas Kościoła katolickiego, zagrożonego jednak postępem reformacji, z drugiej zaś okres ewolucyjnych zmian stosunków społecznych. W siłę rosło... (pozostało znaków: 1895)
Relacje w rodzinie Harpagona
Rodzina Harpagona należy do zamożnego mieszczaństwa. Realizuje model typowo patriarchalny (głową rodziny jest mężczyzna, który o wszystkim decyduje). Harpagon to wdowiec – ma dwoje dzieci z pierwszego małżeństwa: Elizę i Kleanta. O zmarłej żonie nic nie wiadomo poza tym, że dzieci odz... (pozostało znaków: 4800)
Wątek miłosny
W Skąpcu wątek miłosny odnosi się aż do trzech par: Walery i Eliza. Poznają się przypadkowo, gdy Walery ratuje Elizę przed utonięciem. Od tej pory młodzieniec, który nie wyjawia swojego pochodzenia, jest traktowany jak domownik i pełni funkcję zarządcy w majątku Harpagona. Młodzi kochają si... (pozostało znaków: 3602)
Harpagon - charakterystyka bohatera
- To tytułowy bohater, bogaty mieszczanin, wdowiec, ojciec Kleanta i Elizy; - ma 60 lat, dokucza mu kaszel z powodu astmy, ale nie brak mu energii do działania, zwłaszcza gdy w grę wchodzą pieniądze; - jest uosobieniem chciwca i sknery, człowieka owładniętego żądzą zysku; - jako zamożny mieszczan... (pozostało znaków: 2451)
Kleant - charakterystyka bohatera
- To syn Harpagona i brat Elizy; - jest typowym młodzieńcem pochodzącym z bogatego, mieszczańskiego domu, lubującym się w rozrywkach i modnych strojach, z tą jednak różnicą, że z powodu skąpstwa ojca zarabia na siebie sam, grając w karty i zapożyczając się u kupców; - cechuje go miło... (pozostało znaków: 1027)
Eliza - charakterystyka bohaterki
- Jest córką Harpagona, siostrą Kleanta i ukochaną Walerego; - straciła matkę, której bardzo jej brakuje. Cierpi z powodu tego, że jest niekochana przez ojca. Harpagon robi wszystko, by jak najmniejszym kosztem pozbyć się jej z domu. Decyduje się wydać ją za mąż za bogatego wdowca An... (pozostało znaków: 1792)
Marianna - charakterystyka bohaterki
- Początkowo zostaje przedstawiona jako młoda kobieta, która od niedawna mieszka w okolicy wraz z chorą matką. Pod koniec akcji utworu okazuje się, że to córka Tomasza d’Alburci (Anzelma). Wraz z matką w cudowny sposób ocalała z rozbitego statku. Kobiety zostały porwane p... (pozostało znaków: 983)
Walery - charakterystyka bohatera
- To cudownie odnaleziony syn Tomasza d’Alburci (Anzelma); - uratował życie tonącej Elizie. Dziewczyna sprowadza go do majątku Harpagona i odtąd zostaje on rządcą, jest traktowany jak domownik; - ukrywa swoje pochodzenie nawet przed Elizą. Zachowuje się w sposób tajemniczy – pos... (pozostało znaków: 885)
Anzelm - charakterystyka bohatera
- Początkowo zostaje przedstawiony jako stary i bogaty wdowiec, który godzi się pojąć Elizę za żonę – mimo że ta nie posiada posagu.   Potem okazuje się, że Anzelm to Tomasz d’Alburci, człowiek zaginiony przed dziesięcioma laty podczas katastrofy statku, a także ojciec Mar... (pozostało znaków: 322)
Frozyna - charakterystyka bohaterki
- Jest pośredniczką w zawieraniu znajomości; - to kobieta w średnim wieku, mająca dużą wiedzę o życiu. Jest obrotna i dość przebiegła; - cechuje ją niezależność materialna. Jak mało która kobieta w jej czasach potrafi samonie na siebie zarobić, choć wykorzystuje przy tym ludzkie słabości;... (pozostało znaków: 645)
Jakub - charakterystyka bohatera
- Pracuje w domu Harpagona jako kucharz i stangret; - podporządkowuje się woli gospodarza; - zna swój fach, ale nie może normalnie wykonywać powierzonych mu obowiązków, bo pan domu nie daje na nic pieniędzy; - jawnie sprzeciwia się Harpagonowi w obronie koni, ponieważ jest przywiązan... (pozostało znaków: 674)
Strzałka - charakterystyka bohatera
- To oddany lokaj Kleanta; - posiada podejrzane kontakty i cechuje go spryt. Przyznaje, że nie raz wywinął się spod szubienicy; - śmieje się z Harpagona i lekceważy go;   - chce zemścić się na swoim chlebodawcy za skąpstwo i złe traktowanie – dlatego postanawia ukraść szkatułkę; - poma... (pozostało znaków: 276)
Komizm w Skąpcu
Skąpiec Moliera jest doskonałym przykładem przekształcenia tematu dramatycznego w komedię. Nie bez kozery dzieło to bywa określane przez krytyków jako najmniej śmieszne w jego spuściźnie (czy wręcz smutne). Po wielu latach od premiery sztuki przyznał to Johann Wolfgang Goethe: Molier jest t... (pozostało znaków: 2654)
Cechy komedii Molierowskiej na przykładzie Skąpca
- Synkretyzm gatunkowy – Skąpiec zawiera elementy typowe dla farsy (wartka akcja, komizm sytuacyjny, komizm słowny), komedii dell’arte (improwizacja, komizm charakteru, wykorzystanie bohaterów, którzy prezentują określone typy ludzkie), satyry społecznej (krytykującej skąp... (pozostało znaków: 757)
Najważniejsze cytaty
Eliza do Walerego o mężczyznach: W słowach wszyscy mężczyźni podobni są do siebie; czyny dopiero odsłaniają różnice. Walery do Elizy o naturze ludzkiej: (…) aby pozyskać sobie ludzi, nie ma lepszej drogi, niż stroić się we własne ich skłonności, przejmować się ich mniemaniami, patrze... (pozostało znaków: 1343)

LekcjaPolskiego.pl – opracowania lektur, opracowania wierszy, epoki literackie, streszczenia lektur, problematyka, bohaterowie, wypracowania, analizy i interpretacje wierszy

Reklama | Kontakt | Polityka prywatności
Realizacja: Zdzislowicz.pl - Strony WWW