Cechy twórczości Tadeusza Różewicza

  • Zarówno w dramatach jak i liryce Różewicz podejmuje tematykę istotną dla współczesnego człowieka, często uniwersalną, niebłahą: refleksje nad determinizmem biologicznym i historycznym, relacje z innymi, stosunek do Boga, moralność, szanse na przyszłość,
  • problematyka zarówno ważka, jak i trudna – zagrożenia współczesnego świata związane z moralnością, upadkiem kultury, człowieczeństwem,
  • trwały ślad w pamięci podmiotu lirycznego wielu wierszy stanowią obrazy wojny, zabijania, drastycznych rzezi,
  • refleksje nad śmiercią i losami zabijanych masowo ludzi, reifikacja,
  • poezja zaskakująca i odmienna w poetyce i nastroju od powstającej do 1939 roku
  • poetyka „ściśniętego gardła” – oszczędność słów i środków stylistycznych, surowość i prostota formy, ascetyzm,
  • poezja ateizująca, w której często pojawiają się motywy ewangeliczne, religijne, częste poddawanie w wątpliwość istnienia i opieki Stwórcy,
  • nienachlany moralizatorski wydźwięk wierszy, choć brak w nich dosłownego dydaktyzmu,
  • wykorzystywanie mowy potocznej, bezpośredniość, rezygnacja z patosu, składniowej precyzji i egzaltacji,
  • częste wyliczenia, antytezy, metonimie, kontrasty, aluzje kulturowe, literacki i biblijne
  • rzadko pojawiają się metafory i porównania, często klamra kompozycyjna,
  • wyodrębnienie graficzne wyrazów o szczególnym znaczeniu, uwypuklanie znaczeń poprzez izolowane wersy,
  • różna długość wersów, uzależniona od znaczenia fraz,
  • technika collage’u – wiersze i poematy tworzone z „gotowców”, oddają charakter współczesnej kultury postmodernistycznej, pozostającej pod wpływem reklam i szeroko pojętej kultury masowej,
  • odwołanie do tradycji by wypunktować odejście od niej,
  • wiersze pod względem językowym przypominają prozę,
  • uwikłanie człowieka współczesnego w mroczną przeszłość, brak sensu życia, autorytetów, słabość jednostki pozbawionej zasad moralnych.

Dodaj komentarz