opracowania lektur, opracowania wierszy, motywy literackie, epoki literackie, streszczenia, problematyka, bohaterowie lektur, wypracowania, analizy i interpretacje wierszy
Molier - najważniejsze informacje o autorze
  Molier, właściwie Jean Baptiste Poquelin (ur. 15 stycznia 1622 w Paryżu, zm. 17 lutego 1673), najwybitniejszy komediopisarz francuski, aktor, dyrektor teatru.     Z pochodzenia był mieszczaninem. Ukończył studia prawnicze, jednak nie pracował w zawodzie. W 1643 r. wraz... (pozostało znaków: 2897)
Świętoszek - informacje wstępne o utworze
Tytuł: Świętoszek (inny wariant tytułu to Tartuffe).   Czas powstania: 1661 rok.   Data pierwszego wystawienia na scenie: 12 maja 1664 roku – premiera sztuki odbyła się podczas otwarcia pałaców i ogrodu w Wersalu.   Epoka: barok (klasycyzm francuski). &nbs... (pozostało znaków: 851)
Świętoszek - okoliczności powstania utworu
Świętoszek został wystawiony na scenie po raz pierwszy 12 maja 1664 roku jako uroczystość towarzysząca otwarciu pałacu oraz ogrodów w Wersalu. Król Francji Ludwik XIV przyjął tę sztukę z entuzjazmem, jednakże przedstawiciele władz kościelnych z biskupem Paryża na czele byli nią oburz... (pozostało znaków: 1140)
Świętoszek - plan wydarzeń
1. Pani Pernell krytycznie wypowiada się o domu Orgona.   2. Pani Pernell i Orgon fascynują się Tartuffe’m. 3. Kleant krytykuje fałszywą pobożność. 4. Orgon opowiada o okolicznościach poznania Tartuffe’a. 5. Orgon planuje wydać Mariannę za mąż za Świętoszka. 6. Intry... (pozostało znaków: 495)
Świętoszek - streszczenie
Świętoszek - streszczenie krótkie Scena otwierająca sztukę stanowi ekspozycję, czyli sytuację zarysowującą główne problemy utworu. Z ust matki Orgona, pani Pernelle, padają słowa gorzkiej krytyki wobec całej rodziny, panujących w niej zwyczajów i rzekomego braku szacunku dla... (pozostało znaków: 25084)
Świętoszek jako utwór o fałszywej pobożności
Fałszywa pobożność jest tematem komedii Świętoszek i główną cechą jej tytułowego bohatera, Tartuffe’a, który wykorzystuje dobroduszność i szczere intencje Orgona do realizacji własnych celów, takich jak podźwignięcie się z nędzy, zdobycie majątku i pozycji. Bez skrupuł&o... (pozostało znaków: 2711)
Obyczaje w czasach Moliera
Molier żył i tworzył w przełomowym dla Francji i Europy XVII wieku. Był to czas walki o „rząd dusz” potężnego wówczas Kościoła katolickiego, zagrożonego jednak postępem reformacji. Instytucja ta była wówczas wyrocznią w sprawach obyczajowych.   Stąd wnikała p... (pozostało znaków: 2140)
Relacje w rodzinie Orgona
Orgon jest głową rodziny mieszczańskiej, katolickiej, o modelu typowo patriarchalnym (w której o wszystkim decyduje mężczyzna). Po śmierci żony powtórnie ożenił się z Elmirą, prawdopodobnie znacznie młodszą od niego kobietą. Ma dwoje dzieci z pierwszego małżeństwa, Mariannę i Damisa.... (pozostało znaków: 3471)
Miłość między Marianną i Walerym
Miłość między Marianną i Walerym: młodzi bohaterowie chcą się pobrać, ale staje im na drodze zmiana decyzji Orgona, który wcześniej obiecując rękę swojej córki Waleremu, postanowia, by wyszła ona za mąż za Tartuffe’a.     Uległość Marianny wobec decyzji ojca... (pozostało znaków: 914)
Bohaterowie Świętoszka - wprowadzenie
Jak przystało na komedię charakterów, postaci w Świętoszku Moliera skonstruowane są bardzo precyzyjnie i dość jednowymiarowo, co uwypukla ich cechy. Można poić je na dwie grupy:   * pobożnych obłudników: Tartuffe (najbardziej reprezentatywny), jego służący Wawrzyniec, pan Zg... (pozostało znaków: 242)
Tartuffe - charakterystyka bohatera
* Tytułowy bohater, akcja podporządkowana jest mu od początku, choć pojawia się dopiero w 2. scenie aktu III – wcześniej w wypowiedziach bohaterów przewijają się liczne głosy na jego temat.   Takie ukształtowanie przedstawionych w dramacie wypadków jest jednym ze spos... (pozostało znaków: 3618)
Orgon - charakterystyka bohatera
* Stanowi on parę dla Tartuffe’a jako osoba oszukiwana – dzięki temu zabiegowi jeszcze wyraźniej widać łajdactwa Świętoszka; * po raz pierwszy pojawia się dopiero w scenie 5. aktu I, jednak wcześniej Doryna przedstawia sytuację, jaka zaszła w domu: Orgon całkowicie uległ Tartuffe&rsq... (pozostało znaków: 2769)
Pani Pernelle - charakterystyka bohaterki
* Matka Orgona, energiczna starsza pani, pojawia się w pierwszej scenie aktu I i opisuje sytuację w rodzinie, nie stroniąc od złośliwych uwag; krytykuje domowników, ich styl życia; * podobnie jak Orgon bezgranicznie wierzy Tartuffe’owi i uważa go za świętego – pewnie dlatego,... (pozostało znaków: 1375)
Damis - charakterystyka bohatera
* Syn Orgona, pojawia się już w pierwszej scenie, jawnie sprzeciwiając się nowym porządkom wprowadzonym przez ojca. Nie kryje się z niechęcią do Tartuffe’a, formułując groźby świadczące o jego młodzieńczej porywczości: Przy pierwszej sposobności zdepcę tego płaza!   * cechuje go s... (pozostało znaków: 1278)
Elmira - charakterystyka bohaterki
* Druga żona Orgona, prawdopodobnie dużo młodsza od niego – pani Pernelle ocenia ją gorzej od poprzedniczki, zarzucając jej rozrzutność i nadmierne upodobanie do zabaw. Choć trudno dochodzić prawdy na tej płaszczyźnie, trzeba mieć na uwadze to, że matka Orgona niemal każdemu ma coś do zarzuc... (pozostało znaków: 987)
Marianna - charakterystyka bohaterki
* Córka Orgona, która wkrótce ma wyjść za mąż za Walerego; ze słów Doryny wiadomo, że posiada duży posag; * posłuszna ojcu, nie sprzeciwia mu się, gdy zamierza on wydać ją za Tartuffe’a (choć nie chce go poślubić), z tego powodu jej stanowisko w sprawie wyraża... (pozostało znaków: 829)
Walery - charakterystyka bohatera
* Niewiele wiadomo na jego temat – charakteryzuje go głównie scena, kiedy reaguje na postawę Marianny, która dowiaduje się, że ma poślubić Tartuffe’a. Walery, zdziwiony tym, że jego ukochana nie rozpacza z powodu zmiany decyzji ojca, zaczyna wątpić w jej uczucia. Kł&oacut... (pozostało znaków: 252)
Doryna - charakterystyka bohaterki
* Służąca w domu Orgona; * śmiała, bystra, odważna; dużo mówi, często pozwalając sobie na zbyt wiele wobec domowników; * zostaje powiernicą Marianny i pomaga jej, bo jest szczerze zatroskana losami dziewczyny i Walerego –robi wszystko, by byli razem;   * odgrywa... (pozostało znaków: 985)
Kleant - charakterystyna bohatera
* Brat Elmiry i szwagier Orgona; * przyjmuje zdroworozsądkową postawę i od początku potrafi właściwie ocenić postępowanie Tartuffe’a;     * wyraża jasne stanowisko wobec religii: popiera katolicyzm, ale sprzeciwia się fałszywej pobożności;   * opinie formułuje w... (pozostało znaków: 566)
Komizm w Świętoszku
Komizm w Świętoszku nie jest jednowymiarowy, uwidacznia się na wielu płaszczyznach: słownej, sytuacyjnej i charakterologicznej. Sztukę przepełniają zabawne, wręcz farsowe sytuacje, dialogi są wartkie, błyskotliwe i niezwykle dowcipne (np. Orgon – Doryna, Świętoszek – Doryna).  ... (pozostało znaków: 1165)
Cechy komedii Molierowskiej na przykładzie Świętoszka
* Synkretyzm gatunkowy – zawiera elementy typowe dla farsy, takie jak wartka akcja, komizm sytuacyjny i słowny; komedii dell’arte, o czym świadczy wykorzystanie bohaterów prezentujących określone typy ludzi, a także satyry społecznej, ponieważ Świętoszek krytykuje wady francuski... (pozostało znaków: 866)
Świętoszek - najważniejsze cytaty
1. Pani Pernelle do Orgona o pochopnej ocenie drugiego człowieka: Mój Boże! Z mniemań naszych prawda nieraz szydzi: Nie zawsze można sądzić z tego co się widzi.   2. Elmira do Doryny o przyczynach naiwności:   Kto czegoś pragnie, łatwo zwiedzionym być może.  ... (pozostało znaków: 1847)

LekcjaPolskiego.pl – opracowania lektur, opracowania wierszy, epoki literackie, streszczenia lektur, problematyka, bohaterowie, wypracowania, analizy i interpretacje wierszy

Kontakt | Polityka prywatności