Początek twórczości:
- odniesienia do kultury i literatury niemieckiej,
- tematyka chłopska,
Po przełomie modernistycznym:
- naturalizm,
- ekspresjonizm,
- symbolizm,
- tematyka tatrzańska – w poetyce impresjonistycznej i gawędowej, zachwyt nad przyrodą,
- natura odzwierciedlająca kondycję człowieka,
- prymitywizm sięgający do folkloru, wiejskich obyczajów, zainteresowania prostymi ludźmi,
- prekursorskie użycie wiersza wolnego,
- elementy katastrofizmu,
- doświadczenia egzystencjalne interpretowane przez pryzmat wiary chrześcijańskiej i historii zawartych w Piśmie Świętym,
- motywy Pasji Chrystusa, Golgoty i paruzji,
- refleksje religijne, próby nawiązania dialogu z Bogiem,
- bunt wobec Boga, elementy bluźniercze,
- obrazoburczy erotyzm,
- fascynacja kulturą i religiami Dalekiego Wschodu,
- inspiracje mitologią grecką,
- wpływy filozofii Nietzschego podnoszącej indywidualizm do najwyższej rangą wartości,
- twórczość odnosząca się do wydarzeń z biografii autora, nastroje właściwe stanowi jego duszy,
Pod koniec życia poety:
- widoczne pogodzenie się ze światem,
- poukładanie życia,
- idee franciszkańskie (zawarte m.in. w Księdze ubogich),
- apoteoza bliskości z naturą,
- pogoda ducha i prostota życia mimo przeciwności losu,