Motyw wolności
Wszystko, co dotyczy Zachodu, dla młodego Libery jest tożsame z wolnością. Stąd zainteresowanie osobą Madame, która w szarej rzeczywistości PRL wyróżniała się na tle pozostałych znanych mu osób. Wspomina z rozrzewnieniem pragnienie posmakowania Zachodu.
Narrator pokazuje także ogromną wolę i determinację osób, które chciały na stałe wyjechać z Polski w czasach komunistycznych. Fakt, że się jej to udaje, napawa autora smutkiem, ale i podekscytowaniem. Cieszy się, że nauczycielce udało się wyjechać na wymarzony zachód.
Motyw młodości
Wydarzenia są opisywane z perspektywy nastoletniego bohatera, stąd głównym motywem jest młodość. Chłopak wkracza w dorosłość, która daje mu wiele możliwości. Pragnie zmian, które nie przychodzą jednak tak łatwo, jak by chciał. Chce lepszego świata, wolnego, na wzór Zachodu. Zależy mu na posiadaniu wpływu na otaczającą go rzeczywistość, choć w małym stopniu, zwłaszcza to, co nie zostało jeszcze zmienione przez władze totalitarne.
Młodość w świetle „Madame” jest czymś cennym, ale również bardzo ulotnym. Trwa ona tylko chwilę, dlatego warto cieszyć się nią. Ustanawia także podział społeczny, ponieważ to właśnie wiek stoi na przeszkodzie jego miłości z nauczycielką francuskiego. Stąd ubolewa on, że jego młodość nie przypadła na dużo wcześniejszy czas. Gdyby urodził się wcześniej, mógłby on wraz z nią wyjechać na upragniony Zachód.