– Prawowity władca Teb; brat Jokasty, ojciec Hajmona i szwagier Edypa, po śmierci którego legalnie przejął tron;
– przyszło mu sprawować władzę w trudnym dla państwa momencie: po odparciu wojsk nieprzyjaciela i zakończeniu wojny;
– jego celem jest wprowadzenie ładu, praworządności, sprawiedliwości, równości wszystkich wobec prawa i wyplenienie anarchii;
– chce pomścić czyn Polinejkesa i odstraszyć innych potencjalnych renegatów, dlatego wydaje surowy i bezwzględny zakaz grzebania ciał zdrajców;
– cieszy się autorytetem starszyzny, która postrzega go jako władcę surowego, ale i sprawiedliwego:
A wszelka władza zaprawdę ci służy
I nad zmarłymi, i nami, co żyjem.
– dobro państwa stanowi dla króla najwyższą wartość, choć jest on też człowiekiem religijnym i oddaje cześć bogom;
– cechuje go podejrzliwość, wszędzie węszy spisek, zdradę i przekupstwo, oskarża o nie strażników, a nawet wróżbitę Tyrezjasza:
Wy wszyscy jak łucznik do celu
Mierzycie we mnie: teraz i wróżbiarstwo
Sidła zastawia, a krewni mą myślą
Kupczą, frymarczą z dawna jak towarem.
– jego decyzje są nieodwołalne, bohater usprawiedliwia swoją stanowczość i surowość obawą przed posądzeniem o prywatę – boi się utraty autorytetu poddanych. Wyznaje zasadę równości wszystkich wobec prawa, nawet gdy w grę wchodzą więzi rodzinne;
– zaślepia go pycha – to właśnie hybris odbiera mu rozsądek i zdolność do racjonalnej oceny rzeczywistości;
– roszczenia Antygony uznaje za zniewagę wobec niego jako władcy i jako mężczyzny;
– z jednej strony kieruje się dobrem publicznym, z drugiej zaś staje się autorytarny i przekonany o własnej nieomylności, nie przyjmując racjonalnych argumentów otoczenia;
– kocha swojego syna i zależy mu na wierności, posłuszeństwu i miłości Hajmona, jednak nie potrafi zmienić podjętej decyzji – dopiero za sprawą wizji śmierci potomka postanawia zmienić rozkaz, lecz, niestety, jest już za późno.
Główne cechy: surowość, nieustępliwość, kategoryczność, stanowczość, despotyzm, mściwość, podejrzliwość, przekonanie, że dobro państwa jest najwyższą wartością.