Niebezpieczeństwo idealizowania rzeczywistości. W pracy odwołaj się do: lektury obowiązkowej, innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki oraz wybranych kontekstów.

Młodzi ludzie często są idealistami. Z jednej strony może to być pozytywne, ponieważ wierzą, że mogą wiele osiągnąć i stworzyć lepszy świat niż poprzednie pokolenia. Idealizowanie rzeczywistości czasami może być jednak niebezpieczne i prowadzić człowieka do upadku. Doskonałymi przykładami są tutaj postaci literackie: bohaterowie romantyczni, tytułowy bohater dramatu Kordian Juliusza Słowackiego oraz bohaterowie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego: Seweryn i Cezary Baryka.

Kordian to przykład typowego bohatera romantycznego: kochał ojczyznę, wierzył w potężną, romantyczną miłość. Niestety życie zweryfikowało jego idealistyczne podejście do rzeczywistości, spotkało go wiele bolesnych lekcji. Kordian to bohater dynamiczny, przechodzący przemianę z nieszczęśliwego kochanka w wojownika o wolność z ojczyzny. Mimo tych doświadczeń pozostał jednak idealistą. Jako nastolatek, Kordian zakochał się w Laurze, wierzył, że miłość jest doskonałym, wiecznym związkiem dwojga dusz. Laura staje się dla niego nie tylko obiektem uczuć, lecz pragnieniem urzeczywistnienia idei, w którą głęboko wierzy.

Obojętność ze strony dziewczyny wywołała u niego taką rozpacz, że próbował popełnić samobójstwo. Apatia i zawód miłosny skłoniły Kordiana do zmiany – zaczął podróżować po Europie. Wciąż był jednak idealistą, a kolejne doświadczenia były dla niego bolesną konfrontacją z rzeczywistością. Przeżył romans z kobietą, której zależało tylko na jego majątku, przekonał się, że nawet papieżowi obojętne są losy Polski.

Mimo tych rozczarowań, Kordian, po swoim dramatycznym monologu na Mont Blanc, pozostał idealistą i postanowił poświęcić życie ojczyźnie. Był gotowy zginąć za Polskę, ale znowu spotkał go zawód, bo gdy miał zamordować cara, opuściły go siły i zemdlał. Podczas pobytu w szpitalu psychiatrycznym nawiedza go szatan pod postacią Doktora, który ponownie podważa jego wiarę we wzniosłe idee. Nie mamy jednak pewności, czy Kordian zdołał podnieść się z upadku. Został skazany na śmierć i nie wiemy, czy posłaniec zdążył dostarczyć jego ułaskawienie. Niestety idealizm Kordiana nie sprawdził się w zderzeniu z brutalną rzeczywistością.

Motyw idealizmu i jego kontrastu ze światem realnym pojawia się również w Przedwiośniu. Cezary Baryka początkowo był idealistą, wierzył, że rewolucja bolszewicka zmieni Rosję na lepsze. Zaczęło się od wzniosłych wieców, ale niestety z czasem przemoc eskalowała. Gdy Cezary stał się świadkiem ludobójstwa i nędzy, zdał sobie sprawę, że nie miał racji. Socjalistyczne hasła nie zdały egzaminu w zderzeniu z rzeczywistością.

Cezary zrozumiał, że rewolucja nie ma na celu równości, ale po prostu daje warstwie robotniczej szansę na wzbogacenie się cudzym kosztem. Kiedy jego matka, skazana na roboty za pomoc księż­nej Szczer­ba­tow-Ma­ma­jew, zmarła, ktoś ukradł jej nawet ślubną obrączkę. Ostatecznym upadkiem idei Baryki było spotkanie z warszawskimi komunistami. Kiedy zaczął mówić o swoich wątpliwościach, zamiast ślepo wierzyć w populistyczne hasła, został wyproszony. Cezary zrozumiał, że to, co dobrze brzmi, niekoniecznie sprawdza się w rzeczywistości. Idealistyczna postawa Baryki nie była jednak wyjątkiem w jego rodzinie.

Ojciec Czarka, Seweryn idealizował za to swoją ojczyznę – Polskę. Starając się zaszczepić w synu patriotyzm, snuł opowieści o niezwykłym rozwoju techniki i szklanych domach, w których mieszkają Polacy. Seweryn nie dożył powrotu do kraju, ale Cezary musiał zmierzyć się z bolesną rzeczywistością. W Polsce zastały go bieda i błoto, nie było mowy o dobrobycie i niezwykłym postępie technicznym. Wraz z odejściem ojca, Czarek musiał zmierzyć się z wyzwaniami, zrozumieć, że droga do odbudowy kraju nie jest zawsze tak kolorowa, jak opowieść o szklanych domach. Idealizm może przynieść ulgę na chwilę, ale nie zmieni rzeczywistości.

W przytoczonych utworach oraz w innych dziełach literackich XIX wieku (np. w powieści Lalka Bolesława Prusa) pojawia się zderzenie pozytywistycznego pragmatyzmu i romantycznego idealizmu. Twórcy epoki romantyzmu, tacy jak Adam Mickiewicz czy Juliusz Słowacki, głosili wzniosłe idee walki za ojczyznę, wierzyli w romantyczną miłość, bardziej cenili sobie uczucia i duszę, niż rozum i chłodną kalkulację. Te idee z pewnością były cenne i godne podziwu, ale niestety nie do końca zdawały egzamin w starciu z rzeczywistością. Przedstawiciele kolejnej epoki, pozytywizmu, w dużej mierze odrzucili romantyczny, emocjonalny sposób myślenia. Niestety idealizm i działanie bez chłodnej kalkulacji często prowadziły do śmierci, zsyłek czy konieczności emigracji. Upadek powstania styczniowego był dla Polaków wielkim ciosem. Kolejne pokolenie postanowiło więc skupić się na pracy i odbudowie narodu polskiego, a nie walce zbrojnej. 

Jak pokazuje historia i losy bohaterów literackich, idealizm często niestety przegrywa z surową rzeczywistością. Wzniosłe idee są godne podziwu, ale warto zachować realizm i połączyć uczucia z rozsądkiem, ponieważ idealizm niestety ma niewiele wspólnego ze światem realnym.